Nowy regulamin sklepu internetowego w pigułce

Pod koniec grudnia zeszłego roku weszła w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. regulująca prawo konsumenckie między innymi w zakresie korzystania ze sklepów internetowych. Do 25 grudnia 2014 r. każdy właściciel sklepu internetowego powinien dokładnie przeanalizować i zmienić brzmienie regulaminu zakupów na własnej platformie sklepowej, stosownie do nowych zapisów ustawy. Jeżeli jeszcze tego Państwo nie zrobili, najwyższa pora, by się tym zająć!

Specjalnie dla naszych klientów przygotowaliśmy krótki artykuł, który mówi o najważniejszych zmianach, które należy wprowadzić w zakładce „regulamin” oraz na stronach koszyka platformy sprzedażowej.

Sprzedawco, zwróć uwagę na nazwy przycisków w Twoim sklepie!

Najważniejsza funkcja każdego sklepu internetowego to oczywiście możliwość zamówienia produktów online za pomocą kolejnych podstron kierujących od zamówienia do płatności. Nowa ustawa szczegółowo reguluje sposób komunikowania w tych etapach. Według nowych zapisów jako sprzedawcy powinni Państwo na swojej stronie w jasny i czytelny sposób oznakować poszczególne etapy, które klient musi pokonać, by finalnie zamówić wybrany przez siebie towar. Wszystkie przyciski, w które klient, lub potencjalny klient, może „kliknąć” na stronie, powinny zawierać dokładny opis tego, co stanie się po kliknięciu. Właściciel sklepu musi również wyraźnie poinformować kupującego, że zakup powiązany jest z obowiązkiem zapłaty za usługę. W innym przypadku prawnie transakcję uznaje się za nieważną.

Kiedy dojdzie do zawarcia umowy między klientem sklepu i sprzedawcą, osoba kupująca może od niej odstąpić w ciągu 14 dni od otrzymania towaru. Czas ten ulegnie wydłużeniu do 12 miesięcy, jeśli sprzedający nie poinformuje kupującego o możliwości rezygnacji z zamówionej usługi. Radzimy więc wszystkim właścicielom sklepów internetowych dodanie do regulaminu punktu dotyczącego możliwości odstąpienia od umowy w ciągu dwóch tygodni. Trzeba też pamiętać, że umowa kupna – sprzedaży musi zostać potwierdzona za pomocą trwałego nośnika (czyli pliku pdf, pamięci USB, karty pamięci, czy dokumentu dołączonego do przesyłki).

Przedstaw produkt i siebie: Kim jesteś? Co oferujesz?

Jako e-sprzedawcy powinni Państwo przede wszystkim skupić się na informowaniu. Właściciele sklepu są zobowiązani do poinformowania kupującego o właściwościach produktu, jego przeznaczeniu i parametrach technicznych. Klient powinien wiedzieć, kim jest przedsiębiorca, znać dane firmy oraz mieć świadomość tego, w jaki sposób przebiega proces dostawy zamówionego towaru – regulamin jest miejscem, w którym obowiązkowo te informacje należy umieścić.

Informuj o możliwości zwrotu towaru

Istotną kwestią pozostają również zwroty. Jeżeli nie przekażą Państwo klientowi odpowiednich informacji odnośnie możliwości zwrotu danego produktu, będą Państwo zmuszeni do pokrycia kosztów ewentualnej rezygnacji. Co więcej, klient odstępujący od umowy powinien otrzymać również równowartość najtańszej formy dostawy (dotyczy to także tych osób, które zdecydowały się na najdroższą opcję dostawy, np. przesyłkę kurierską lub opłatę za pobraniem).

Nabywca może korzystać z dostarczonych mu towarów przez czas obejmujący odstąpienie od umowy, jednak użytkowanie to powinno mieć na celu sprawdzenie, czy zamówione produkty/usługi odpowiadają kontrahentowi. Jeśli uznają Państwo, że klient nadużył swojego prawa, będą Państwo mogli domagać się odszkodowania.

Ponosisz odpowiedzialność za wadę towaru

Absolutną nowinką w e-commerce jest możliwość żądania zwrotu gotówki przez kupującego, kiedy produkt okaże się wadliwy w sposób, który wyklucza jego użytkowanie. Może on też żądać obniżenia ceny jeżeli jest „wadliwy”, ale można go użyć. „Wadliwy” oznacza w tym przypadku, że jest niezgodny ze specyfikacją zawartą w umowie sprzedaży (ale także np. kiedy zostanie nieprawidłowo zamontowany, jeżeli montażu dokonywał sprzedawca).

Uwaga! Jeżeli klient wiedział o wadzie, produktu nie można nazwać „wadliwym”.

Ustawy z 25 grudnia zmieniły też czas, który e-sprzedawca ma na udowodnienie, że wada produktu nie jest zależna od niego. Aktualnie okres ten wynosi 12 miesięcy (wcześniej było to pół roku). Te regulacje dotyczą sytuacji, kiedy klient chce zwrócić towar, który uznaje za uszkodzony, a jego minimalna wartość wynosi 50 złotych.

0 1010
AweoA